Create your own product

Ostatnio bardzo popularną formą działań promocyjnych firm i produktów w Internecie staje się crowdsourcing. Zjawisko współpracy “tłumów” w sieci znane jest już od dawna, ale dopiero na przestrzeni ostatnich lat zaczęto je wykorzystywać na większą skalę. Angażowanie konsumentów w tworzenie reklam czy produktów oszczędza nie tylko czas, ale także pieniądze dodatkowo budując więź z marką. Klienci sami wybierają i decydują co znajdzie się na rynku.

Crowdsourcing łączy w sobie outsourcing, który polega na korzystaniu z zasobów zewnętrznych w przedsiębiorstwach, z “tłumem” (ang. crowd) i został użyty w artykule Jeff’a Howe’a “Rise of Crowdsourcing” w magazynie Wired w 2006r. Autor wyjaśnia zjawisko na podstawie licznych przykładów – zastąpienie części profesjonalnego rynku fotograficznego ogromnym zbiorem amatorskich zdjęć w cenach kilku dolarów na platformie internetowej iStockphoto czy działaniem serwisu Innocentive, na którym specjaliści, jak i amatorzy zamieszczają swoje pomysły i rozwiązania dla firm i organizacji z dziedziny biznesu, polityki, nauki czy techniki. 

W działaniach marketingowych wykorzystujących crowdsourcing ważnymi pojęciami jest tworzenie, innowacja i zarządzanie. Tworzenie obejmuje ze strony agencji marketingowych wykreowanie platformy internetowej oraz narzędzi umożliwiających działanie społeczności wokół problemu czy rozwiązania, a ze strony użytkowników tworzenie szeroko rozumianej treści – od komentarzy do dodawania zdjęć czy filmów. Innowacyjne powinny być działania internautów, a zarządzanie taką platformą musi zawierać w sobie przewidywania trendów, kontrolę potrzeb użytkowników i odpowiadania na nie, głosowania, prowadzenie dialogu czy motywację do dalszych działań.

Na świecie kampanie crowdsourcingowe prowadzone są na szeroką skalę, w Niemczech na czterdzieste urodziny McDonald’s w akcji polegającej na stworzeniu składu własnego burgera wzięło udział ok. 5 milionów fanów:

http://vimeo.com/40618555

Kampania Volkswagena w Chinach:

http://www.youtube.com/watch?v=n-ebjzlUy54

W Polsce crowdsourcing wykorzystała m.in. firma Liberty Direct do stworzenia reklamy ubezpieczenia przez klientów oraz firma produkująca meble VOX, która dzięki komentarzom i wskazówkom internautów wyprodukowała łóżko odpowiadające na ich potrzeby.

http://www.youtube.com/watch?v=h7vdWJ9zjOw

Reklama, która zdobyła pierwsze miejsce w kampanii Liberty Direct: http://www.youtube.com/watch?v=TNkwPlGwOgI

Klaudia Półtorak, studentka III roku zarządzania kulturą

źródła:

http://www.wired.com/wired/archive/14.06/crowds.html

http://millionyou.net/wiedza/wydarzenia/crowdsourcing-week-2013?q=m/5

Dodaj komentarz